Et par tanker om støj…

I forbindelse med at jeg mixede Kent Thomsens skønne bluesplade havde jeg et lille støjproblem – eller rettere mangel på samme. I denne post vil jeg fortælle om hvordan jeg fik løst problemet og hvordan jeg bruger støj når jeg mixer.

Problemet

Når jeg arbejder med leadvokalsporet i et mix, lukker jeg ofte sporet imellem sangfraserne ved at automatisere volume. På den måde får jeg fjernet uønskede lyde, fx smaskelyde og spild fra hovedtelefoner der kan høres igennem mixet og distrahere. Det kan for det meste gøres uden problemer, men på Kents plade er der et nummer hvor han synger hele første vers uden musik omkring sig. Der var et par små “mundlyde” jeg gerne ville have væk, men det blev alt for tydeligt at lyden blev skruet ned imellem fraserne – der blev simpelthen alt for stille. De fleste mikrofoner og især stormembranmikrofoner, afgiver en lille smule støj der kommer dels fra den interne elektronik og dels fra luftmolekyler der rammer membranen (med mindre du optager ude i verdensrummet). Store membraner har selvsagt en større overflade og er derfor mere udsatte for luftmolekylestøj. Derudover har mikrofonforforstærkeren også en vis egenstøj der ikke nødvendigvis er kraftig, men man kan tydeligt høre når den forsvinder. Så hvad gør man så?

Ja jeg løste problemet ved at optage et par minutter af outputtet på en af mine LA610 preamps. Dejlig rørstøj som jeg lagde på et spor parallelt med føromtalte vokalspor og så var problemet løst. Jeg havde fået fjernet de lyde jeg ikke ville have og samtidigt maskeret automatiseringen med en let susen.

Støj som krydderi i et mix

Jeg bruger ofte støj når jeg mixer for at modvirke den lidt ferske fornemmelse man kan få når man mixer på et digitalt system. I “gamle” dage, da man udelukkende optog på analoge båndoptagere, havde man det modsatte problem. Båndoptagerne har et relativt højt støjgulv, så der gik øvelsen ud på at begrænse støjen bla. ved hjælp af støjreduktionssystemer og en højere båndhastighed. Men uanset hvad, så var støjen til stede og er på en eller anden måde blevet en del af æstetikken, specielt indenfor rytmiske genrer. Jeg tror simpelthen vi ville synes at Pink Floyds “The Wall” ville lyde underlig uden den svage susen fra optagekæden, for ikke at tale om den svage knitren fra en LP-plade som nogle mennesker stadig sværger til – bla. andet pga. af støjen, er min tese.

Vore dages digitale systemer er meget støjfrie sammenlignet med analoge systemer. Det er på mange måder rart, men det er også som om der mangler noget. Mange prøver at modvirke den fesne fornemmelse ved at bruge forvrængning fra diverse rørpreamps, tapesaturation plugins og summingmixere, men jeg vil gerne gøre opmærksom på støj som en supplerende måde at sparke en smule liv i dit eurodancespor.

Indenfor filmverdenen opererer man med begrebet “roomtone”. Det går ud på at lydmanden, efter at man har optaget en scene, får filmsettet for sig selv og optager 5-10 minutter af rummet som det lyder uden aktivitet. Der er altid svag støj i den verden der omgiver os og derfor føles det underligt uden. Roomtoneoptagelserne bruges til at tilføje atmosfære til det endelige mix, der ellers ville virke tomt og unaturligt. Jeg har en lille samling af roomtone og andet støj optaget med min Zoom H4, der ofte finder vej ind i de musikmix jeg laver. Jeg er specielt glad for mildt regnvejr, der fungerer godt med jazzballader. For et par år siden producerede og mixede jeg en jazzplade der hedder “Lifelines” med Dahlen/Bærenzen Project. På den findes der en meget luftig, jazzet ballade med titlen “Misconception”. Her har jeg eksperimenteret med en smule regnvejr i mixet.

Jeg går efter at lægge det så svagt som muligt, da det ikke skal tiltrække sig opmærksomhed i sig selv. Jeg skruer ned og muter/unmuter indtil jeg har fundet det svageste niveau hvor det stadig gør en forskel og rider det med automation. Lyt til nummeret her :

Lifelines - Dahlen Baerentzen Project

Det var alt hvad jeg havde om støj for nu, jeg håber det kan inspirere til lidt eksperimenter, og så ikke ikke mere støj her fra. God weekend.

2 comments

  1. eberl42/johannes smed

    Super fedt. Jeg leger også med optagelser af skove, trafik og regnvejr som meget svar grund stemning.
    Man kan også lave et “tæppe” af rumklang der kan farve smukt ved at lave en optagelse af et meget vådt rumlangsspor og klippe det i meget små hakker rykke rundt på klippene og lave det til et støj underlægningsspor.
    Kan lyde godt hvis man “forlænger” endelsen på en vokal strofe ved at klippe rumklangen og loope den vildt længe…..
    Super fede tanker og dejlig Blog

Skriv et svar

