Der er en Logic Pro X på vej og lidt om updates

For nogle måneder siden udsendte Apple en markant update til deres filmredigerings program Final Cut Pro. Det har givet anledning til massiv kritik fra de professionelle brugere, da Apple havde valgt at fjerne en række vigtige funktioner, der blandt andet gjorde at programmet ikke rigtigt kunne kommunikere med omverdenen – det er en dealbreaker når man arbejder på en større produktion. Man kunne indvende at man jo bare kan blive på den gamle version, men Apple valgte desværre at stoppe support på den “gamle” version af FCP, der ikke rigtigt kan køre på det nye Lion system, og derfor kom mange brugere i klemme med deres nye Mac’er.

Der er nu ifølge Apple Insider en ny Logic version på vej, og jeg må da sige at siden FCP-problematikken, har jeg været noget nervøs for hvilken vej det ville gå med Logic. Programmet er jo rygraden i mit arbejde og jeg vil nødigt se det blive til en Garageband Pro….så hvis Apple Insiders tilsyneladende holdbare rygte holder stik, er jeg lidt roligere.

Jeg kører, belært af fortiden, en meget konservativ opdateringspolitik i mit studie, da jeg tidligere har været udsat for at både systemopdateringer og opdateringer af Logic har givet problemer, og i enkelte tilfælde gjort at computeren gik ned for alvor. Det er jo ret svært at forklare betalende kunder, så jeg opdaterer kun når jeg ved at jeg har tid til at teste systemet grundigt igennem og sørger for at kunne gå tilbage til den gamle opsætning hvis uheldet skulle være ude. Et stabilt system er det vigtigste for mig! Jeg kører i øjeblikket stadig Logic Pro 8, da der ikke rigtigt har været anledning for mig til at skifte til 9’eren og den version har heller ikke nogle funktioner der er meget vigtige for min måde at arbejde på. Jeg er iøvrigt også stadig på Leopardsystemet.  Men det varer ikke længe før min studiecomputer er slidt op så jeg skal ud at købe en ny. Det  bliver jo så på Lion og derfor bliver jeg tvunget til at køre med en nyere Logic version, der forhåbentligt bliver en bedre version og ikke en garageband-version 😉

Jeg vil dog stadig se det før jeg tror det, og have i baghovedet at jeg kan blive nødt til at skifte til et andet program, hvis Apple for alvor dropper de professionelle programmer til fordel for Iphone/garageband-segmentet…men det kunne de da ikke finde på vel? 😉

PS : det står lidt stille med tutorialproduktionen for tiden, da jeg har ultratravlt med et par store projekter der snart skal afleveres, så hav tålmodighed lidt endnu.

Læs Apple Insider artiklen her :

Apple Insider

Skriv et svar

