Uge 34 : en lille statusupdate

Vil lige give en lille update på tingene. Jeg har lynene travlt i de her dage, så tutorialproduktionen står lidt stille, men de er på vej. Jeg har fået en masse god respons på compressor del 1 og det er jeg rigtigt glad for, så tak for det!

Den næste video kommer til at handle om levels, eller niveauer. Hvad er RMS niveau og peak niveau og hvad kan vi bruge det til? Det er en del af den basisviden jeg synes skal være på plads, inden vi hopper om bord i hvad man kan bruge compressorer til – ikke mindst i mastering-sammenhæng.

…men som sagt der går lidt tid endnu, så hav tålmodighed

Jeg arbejder på en artikel om equalizere og filtre i al almindelighed. Den er næsten færdig og jeg håber den kan komme på senere i denne uge.

Ellers har Per Christian Frost og jeg lige lagt sidste hånd på hans næste plade, som skal udkomme i starten af oktober – der kommer teaser så snart den er klar.

Hvis nogen af jeg har lyst til at læse om mastering, både på et filosofisk og teknisk plan, kan jeg kraftigt anbefale Bob Katz’ bog “Mastering Audio – the art and sience”. Den er lidt langhåret i alle betydninger af ordet, men lærerig og underholdene. Han har blandt andet nogle tanker om at bruge et fast lytteniveau i studiet når man mixer, som jeg selv bruger. Det kommer jeg også ind på når jeg vil vise noget om mix.

Tjek bogen på Amazon:

Mastering Audio – the art and sience

Ellers vil jeg ønske alle en god uge

Mange hilsener

Morten

Skriv et svar

