Compressoren – 1.del

Så blev min første video om compressorer færdig. Har været arbejdsramt så det er trukket noget ud.

Den er første del af serie hvor jeg vil gennemgå hvordan jeg bruger compressorer, både i indspilning og mix.

Videoen starter HELT fra bunden og gennemgår hvad en compressor egentlig er, og hvad de mest basale parametre gør. Der er selvfølgelig meget mere i det end hvad I får her – men det er godt at starte enkelt og en grundlæggende forståelse af compressoren, er en af nøglerne til den fede lyd.

Har du nogen spørgsmål, så stil dem endeligt i kommentarfeltet.

I kommende afsnit (som ikke er lavet endnu) vi jeg fx gennemgå følgende emner:

Vokalcomp, levels, trommecomp, bus-comp, parallel compression, sjov med sidechain, multibåndcompressorer, mine favoritcompressorer (hardware og software)

…HUSK AT GIVE MIG RESPONS OG IDÈER!

14 comments

  1. Alexander Bachmann Pedersen

    Jeg takker mange gange for denne tutorial! Har leget med compressors, men det har været ren trial and error. Tak for basic viden bag alle de fine engelske ord! Og så må jeg sgu sige du laver dine videoer fantastisk flot rent visuelt. Storstilede, men stadig rolige, effekter. Og ganske tiltalende stemmeføring!
    Ser frem til nye tutorials!

  2. Flid

    Super flot og virkeligt godt lavet. Alle kan være med her. Jeg ser frem til mange flere lærerige videoer.

  3. Kasper Hedegård

    Super god gennemgang af compressor og de-esser! det er forkaleret på en rigtig god måde, og nu føler jeg at jeg ved præcis hvad en compressor gør, fremfor bare at vide hvordan man bruger den 🙂

    Fremtidige emner kunne være:
    – Multipressor
    – Limiter
    – at placere de forskellige elementer rigtigt i mixet(Db, Pan, Eq, Compressor osv)
    – Mixe med henblik på loudness
    – Mastering med god dynamik og samtidig god loudness(hvis det kan lade sig gøre ) 🙂

    ellers mange tak for en vildt lækker tutorial

  4. Jens Høy

    Meget lærerig og visuelt imponerende tutorial. Jeg syns du kommer rigtig fint omkring de fleste basale parametre – pånær at du ikke beskriver “knee”, “limiter threshold”, “peak/RMS” og nogle få andre parametre. Er det et bevidst valg, pga. at du kommer ind på dem senere? 🙂

    mvh
    Jens Høy

    • morten eriksen

      Tak Johannes og Jens – ja Jens det er bevidst, fordi de ikke direkte angår “rygraden” i compressoren. Så dem tager jeg senere 🙂

      Mvh
      Morten

  5. Søren Dyhr

    Hej Morten

    Jeg er lidt uenig med din formulering henne omkring ratio, der bruger du udtrykket “den del der ligger udover” … det kan godt være du kan finde en kompressor der virker sådan men det mest almindelige er at hele signalet bliver presset ned, ikke kun det som ligger over thresshold.

    • morten eriksen

      Hej Søren
      Tak for din respons – ja det er en lidt støvet formulering – det er noteret til senere.

      Mvh
      Morten

  6. kasper

    Lækker video tut 🙂 Hvis det gør at du kan udgive tuts hurtigere, så ville det ikke gøre mig noget hvis enkelte dele af det visuelle bliver cuttet ned – men altså kun hvis det betyder hurtigere produktion for dig 😉

    Gælder mig til at se din næste video.

    • morten eriksen

      He he det var pænt af dig, men det vil ikke vinde det store 🙂 De skal nok komme snart, når jeg lige kommer over en arbejdspukkel.

      Mvh
      Morten

  7. MadsRH

    Utrolig god tutorial – glæder mig til der kommer mere 😀

    Sidespring, men hvilket program har du brugt til animationen? After-effects?

Skriv et svar

