Min yndlings vokalmikrofon Neumann TLM103

Jeg har “desværre” været lidt arbejdsramt i denne uge, så arbejdet med mine næste tutorials er trukket lidt ud, men de skal nok snart blive klar. I mellemtiden vil jeg fortælle om en af mine absolutte favoritmikrofoner. Det er som antydet i overskriften Neumanns TLM103 mikrofon. Den er en såkaldt stormembran mikrofon – chokerende nok fordi den har en stor membran. Den har en fast nyrekarakteristik, skal have phantompower og har den laveste egenstøj af alle neumann mikrofonerne – dvs. elektronikken i den støjer meget lidt 🙂 Men det er ikke derfor den er min yndlings.

Efter min mening findes den perfekte vokalmikrofon ikke. Alle mikrofoner lyder forskelligt og det gør de fleste sangere også. Derfor handler det om at finde den mikrofon der passer til den enkelte. Når jeg har en sanger i studiet jeg ikke kender, liner jeg gerne to-tre forskellige mikrofoner op under lydprøven og vælger den der lyder bedst.

Mikrofonvalget kan også afhænge af hvilken type sang der skal indspilles – altså om det er højtråbende rock eller en stille intim ballade. Jeg har enkelte gange haft to mikrofoner på en sanger, fordi der var kæmpe forskel på verset og omkvædet i sangen. Det kan lyde som lige lovligt meget at gøre ud af det, men når du skal indspille en sang, er vokalen altså det vigtigste, så der skal kræfterne hovedsageligt bruges.

Nå tilbage til TLM103’eren – jeg har arbejdet med ufatteligt mange rigtigt gode mikrofoner gennem tiden, fx Brauner VM1, Sony C800, Neumann U47, og M49 og det er klart at hvis man ejede dem alle, ville man være godt rustet til de fleste sangere. Men hvis man kun kunne vælge én, så er TLM103’eren min vinder. Den lyder godt på rigtigt mange stemmer!

Derudover er den heldigvis en af de billigste af Neumanns mikrofoner – den koster 6-8.000 kroner, afhængigt af om du kan finde den på tilbud. Selvfølgelig stadig en slags penge, men du vil sandsynligvis også kunne have den resten af dit liv.

Jeg lyder som en frygtelig Neumann fanboy, så jeg må understrege at jeg på ingen måde modtager betaling fra dem.

Jeg har også arbejdet med mange andre mikrofoner, hovedsageligt af kinesisk oprindelse, der kan købes for ingen penge i de fleste musikbutikker – har selv nogle af dem i min samling. Mange af dem lyder fint og enkelte rigtigt godt, men samlekvaliteten halter gevaldigt. De fleste af dem jeg ejer, er ved at falde fra hinanden og det kan jeg altså ikke bruge til noget, når jeg har betalende kunder i studiet. Så på lang sigt er de ekstra penge for TLM’en givet godt ud. Jeg har selv to, og den du kan se på billedet ovenfor, kører på tolvte år og virker ikke som den har planer om at stå af.

Nu kan det være ret svært at beskrive lyden af en mikrofon. Jeg kunne godt sige at den har en præcis top og fast bund, men det ville ikke sige så meget, så det er bedre med et eksempel. For en del år siden producerede jeg en plade med sangerinden Veronica Mortensen. Alle vokalerne er indspillet med TLM103’eren og iøvrigt også kontrabassen og den akustiske guitar, så lyt selv her:

Pieces In a Puzzle - Veronica Mortensen

ET TIP: TLM103’eren har kun nyrekarakteristik, men skulle du have en mikrofon med variabel karakteristik som fx 8-tal og omni, så kan jeg kraftigt anbefale at prøve at skifte rundt mellem dem når du skal indspille vokal. Mikrofonens lyd kan ændre sig markant med en anden karakteristik og det kan måske være lige netop det du er på udkig efter. Det betyder ikke det store at den opfanger et større område, især ikke hvis du indspiller i en rimeligt dæmpet vokalboks.

Se iøvrigt også min post om mit besøg hos Neumann i Berlin

Skriv et svar

